Sieć Badawcza Łukasiewicz
– Instytut Obróbki Plastycznej

Proszę zapoznaj się z naszą Klauzulą Informacyjną.

Korzystanie ze strony oznacza jej akceptację.

W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.

Dostepna jest także Deklaracja Dostępności.

Akronim: NANOBLEBUS

Okres realizacji: 2005–2007

Nr kontraktu: 04-08-7362

Partnerzy projektu:

  • Instytut Obróbki Plastycznej (Polska) – Koordynator,
  • A.A. Baikov’s Institute of Metallurgy and Material Science – IMET (Rosja),
  • Kemsing Engineers Limited – KE (Wielka Brytania),
  • Liebherr – Aerospace Toulouse – LTS (Francja),
  • Moscow Institute of Electronic Technique – MIET (Rosja),
  • Powder Metallurgy Research Institute – PMRI (Białoruś).

Celem projektu było opracowanie nowych nanokompozytowych materiałów do produkcji tulei łożysk ślizgowych stosowanych w układzie wentylacyjnym samolotów rodziny AIRBUS, głównie do samolotu A380. Łożyska tego typu pracują w trudnych warunkach eksploatacyjnych – bez smarowania, w temperaturze 450 do 500oC; jednocześnie muszą być odporne na drgania. Projekt był kontynuacją prac realizowanych w ramach projektu TRIBO.

Końcowym użytkownikiem projektu jest firma Liebherr – Aerospace Toulouse (LTS) we Francji, główny dostawca układów wentylacyjnych dla rodziny samolotów AIRBUS, dla którego została wykonana partia informacyjna tulei łożyskowych.